Leveransbevakning

Avisering och bevakning av leverans

När din beställning är redo att skickas från vårt lager får du som kund ett e-postmeddelande med information om den planerade leveransen. I detta meddelande hittar du även ett sändningsnummer och en spårningslänk som gör det enkelt för dig att följa din försändelse.

Så håller du koll på din leverans

  • Spårning: Klicka på spårningslänken i leveransbekräftelsen för att se aktuell status för din sändning.
  • Mobilapp: Vi rekommenderar att du laddar ner transportföretagets app till din mobiltelefon. På så vis kan du få aviseringar direkt och hålla dig uppdaterad.
  • Eget ansvar: Det är viktigt att du som mottagare själv bevakar leveransens utveckling och håller dig informerad genom tillgängliga kanaler.

Olika leveranssätt

  • Leverans till ombud: Du får ett SMS-meddelande när det är dags att hämta ut paketet.
  • Hembud/skrymmande varor: För större leveranser sker utkörningen enligt transportörens turlista i ditt område. Du kan inte själv välja dag eller tid för leveransen.

Om transportören försöker nå dig utan att få svar kan de göra ett nytt försök. Därefter kommer försändelsen att ligga kvar i högst 14 dagar, och returneras sedan automatiskt om den inte hämtas ut eller efterlyses.

Viktigt med fungerande kontaktuppgifter

Det är ditt ansvar som mottagare att säkerställa att vi och transportören kan nå dig. Kontrollera att du har fungerande:

  • Mobilnummer (för SMS och samtal)
  • E-postadress (för aviseringar)

Om paketet inte levereras

Om leveransen inte kan slutföras inom 14 dagar på grund av utebliven kontakt, returneras paketet till oss. Vid eventuell ny leverans kommer vi att behöva debitera dig som kund en extra fraktavgift.

Om du inte har fått någon avisering inom 7 dagar från att vi skickat paketet, ber vi dig att omedelbart kontakta oss så att vi kan undersöka statusen på din sändning.

Om kunden inte är tillgänglig eller på något sätt fördröjer / försenar leverans utan skälig anledning vid överenskommen leveranstid och leveransen måste ombokas eller returneras, debiteras kunden för den faktiska merkostnaden enligt transportörens prislista

Sections: INFO Leverans